Tyler Modeli



SUNUMUMUZA BU LİNKDEN ULAŞABİLİRSİNİZ...
PREZİDE HAZIRLANAN SUNU;




MOVİ MAKERDA HAZIRLADIĞIMIZ SUNU VİDEOSU;




SUNUMDA KULLANILAN VİDEOLAR



Değerlendirme hedefe ne derecede ulaşıldığını belirlemelidir...



Açık,net ve basit ifadeler...



Hedefe ulaşmak...

Hedefe ulaşamamak...




Tyler Modelinin Temelini Oluşturan Sorularımız...




Öğrenci Arkadaşlarımıza Sorduk...


TABA- TYLER MODELİ

Taba-Tyler Modeli
Taba Modeli
Hilda Taba tarafından geliştirilen bir modeldir. Hilda Taba Estonyalı ve 1902-1964 yılında yaşamış eğitim alanında birçok kitap yazmış eğitimbilimcidir. Tümevarım yaklaşımlarını benimsemektedir. Çalışmaları yedi aşamadan oluşur.


•Kişi yasadığını öğrenir görüsünden hareket eder. (Yaparak yasayarak öğrenme ilkesi)
•İlgili herkes program geliştirme faaliyetlerine katılabilir.
•Program geliştirmede uygulama alanındaki öğretmenlerin görüşleri alınmalıdır.
•Program geliştirmede tümevarım (özelden genele) yöntemi izlenir.
•Hedefler tek kategoride ele alınmıştır. Program öğeleri genel bir baslık olarak verilmiştir.
•İhtiyaç kaynakları belirtilmemiştir.
•Programın öğelerine eşit düzeyde önem verilmiştir.
•Hedefleri kontrol etmede süzgeçler yoktur.
•Programın içerik öğesi açık bir şekilde belirtilmiştir.
Taba Modeli bir çok kişi tarafından önemli bir model olarak görülmekle birlikte bazı eğitimciler program geliştirmede öğretmenin merkeze alınmasını eleştirmişlerdir.
Tyler Modeli
Ralp Tyler tarafından geliştirilmiştir. Ralp Tyler (1902-1994) yılında Amerika’da doğmuş bir eğitim bilimcidir. Tyler modelinin kaynağı; öğrenci, toplum, konu alanıdır.
 Ürüne ve sürece ağırlık veren bir program geliştirme modelidir. Hedefe dayalı model olarak ele alınır. Programın merkezinde okul yer alır. Bu model aşamalı anlatılan dersler için kullanılır. Konular bilinenden bilinmeyene, genelden özele, basitten karmaşığa düzenlenir. Tümden gelim yaklaşımı benimsenir. Öğrencilerde davranış değişikliği yapma sürecidir. Modelde hedeflerin belirlenmesi ve öğrenme yaşantılarına geniş yer verilmiştir.
Tyler öğrenme yaşantılarını benimserken Piaget’in Bilişsel gelişim kuramından hareket eder.
Ralph Tyler tarafından 1949 yılında ileri sürülmüştür.
Ürüne ve sürece ağırlık veren bir program geliştirme modelidir.
Hedefe dayalı model olarak da adlandırılır.
Programın merkezinde okul vardır.
    Tyler  Modeli, eğitimde aşamalı anlatılan dersler için kullanılır.
     Bu modele göre konular bilinenden bilinmeyene, kolaydan zora, somuttan soyuta, genelden özele ve basitten karmaşığa göre düzenlenir. Yani tümden gelim yaklaşımını benimser.
Tyler Modeline göre eğitim öğrencilerde davranış değişikliği oluşturma sürecidir.
•    Modelde hedeflerin belirlenmesi ve öğrenme yaşantılarına geniş yer verilmiştir.
Bireysel Hedefler
Toplumsal Hedefler
Konu Alanı
Tyler öğrenme yaşantılarını düzenlerken Piaget’in bilişsel gelişim kuramından hareket eder.

Tyler program geliştirmede cevaplandırılması gereken 4 temel soruya  yer vermiştir. Bunlar;
1.       Okulun gerçekleştirmek istediği eğitimsel amaçlar nelerdir?
2.       Bu amaçların gerçekleştirilmesi için hangi eğitim faaliyetleri yapılmalıdır?
3.       Eğitim faaliyetleri etkili olarak nasıl düzenlenmelidir?
4.       Ulaşılmak istenen amaçlar ne ölçüde gerçekleştirilmiştir?

Bu sorular doğrultusunda Tyler tarafından geliştirilen modelin şematik gösterimi;

Hedef Kaynaklar;
   Kaynak olarak öğrenci; eğitimle ilgili amaçlar belirlenirken öğrencilerin ilgileri ve ihtiyaçlarının analiz edilmesi ve bir araya getirilmesidir.
   Kaynak olarak toplum; çağdaş yasamın gerekleri analiz edilir. Sağlık, aile, meslek, din, vatandaşlık, tüketim gibi birçok alan analiz edilerek toplumsal ihtiyaçlar belirlenir.
   Kaynak olarak konu alanı; her bir konu alanı kendi sınırları içerisinde dikkate alınır.
Bu üç kaynaktan elde edilen hedefler olası genel hedefler adını alır.

Eğitim Felsefesi ;
Eğitimin amaçlarını, kimin niçin eğitileceğini, ülkenin felsefesi ile tutarlı olarak ortaya koymak durumundadır.
Eğitim felsefesi, eğitim bilimleri ve eğitimle ilgili diğer bilimlerin bulgularını bütünleştirerek eğitim uygulamalarına çok yönlülüğü, geniş açıdan bakmayı getirir.
Eğitim felsefesi eğitimci ve öğretmenin eğitimi bütün yönleriyle görmesine yardım eder

Öğretim Psikolojisi;
Öğrenmenin bireyde nasıl gerçekleşeceğini, öğrenme sürecinde geçen bütün kavram ve ilkeleri ve öğretim yaklaşımlarını inceleyen bir bilim dalıdır.
Öğrenme süreçleri ile ilgili bilgilere ulaşma (nasıl öğreniliyor)
Öğrenme ve öğretme süreçleri
Öğrenme güçlüklerinin kaynakları (öğrenmeyi neler engeller)
Farklı dönemlerde insanların öğrenme özellikleri ve bu özelliklerin öğretim etkinliklerine uygulanması
Öğrenme ilkeleri, yöntemleri ve kuramları


Değerlendirme Aşaması;
  Tyler'a göre değerlendirme safhası, belirlenen eğitim amaçlarını, gerçekleştirilen sonuçlarla karşılaştırarak amaçlara ne ölçüde ulaşıldığı tespit etmeye yöneliktir.



Tyler’a Göre;
  Belirlenmiş hedefler doğrultusunda öğrenciye kazandırılacak davranışların açık, net bir biçimde ortaya konması gerekir.
   Yeni ortaya konulacak davranışlar, öğrenme psikolojisi, eğitim felsefesi,  süzgeçlerinden geçirilerek ülkenin eğitim felsefesine uygunluk, eğitimle oluşturulabilirlik, öğrenciye görelik ve birbiriyle tutarlılık açısından gözden geçirilmelidir.
   Belirlenen davranışların öğretim sürecinde gerçekleşmesine hizmet edecek öğrenme yaşantılarının oluşturulması gerekir.
Öğrenme yaşantılarının gerçekleşmesine hizmet edecek içerik, araç, gereç, materyal ve yöntemlerin belirlenmesi gereklidir.
Eğitim durumları, öğrenci seviyesine ve hedeflerin gerçekleştirilebilirliğine göre öğrenme yaşantılarının organize edilmesi gerekir.
Gerçekte, bu tasarım ve düzenlemelerin öğrenciyi beklenen duruma ne ölçüde getirdiğini belirlemeye dönük değerlendirmeye ihtiyaç vardır.

Ralph Tyler’ın Tyler Modeli hakkında öne sürdüğü ilkeler;

1.       Süreklilik İlkesi; Öğrenme yaşantılarını düzenlerken aşamalı tekrara yer verilmelidir. Diğer bir anlatımla, beceri ve kavramlar tekrar tekrar hatırlatılmalı ve bu becerilerin sürekli olarak kullanılması ve tekrar edilmesi sağlanmalıdır.
2.       Sıralama İlkesi; Öğrenme yaşantılarının düzenlenmesi sıralı bir gelişim içermeli ve her yaşantı bir öncekinin üzerine inşa edilmelidir. Bu sıralama basitten bileşiğe, somuttan soyuta, bilinenden bilinmeyene doğru olmalıdır.
3.       Bütünleştirme İlkesi; eğitim programlarında yer alan öğrenme yaşantıları diğer öğelerle ilişkili olmalıdır.


Taba-Tyler Modeli

Bu model Tyler ve Taba' nın ortaya koyduğu program geliştirme modellerinin birleşimi niteliğindedir.
Türkiye'deki çalışmalarda da temele alınan program geliştirme modelidir.
   Bu modele göre değerlendirme basamağında elde edilen sonuç yeterli değilse, amaçları saptama aşamasına geri dönülür.
  1950’li yıllardan günümüze kadar program geliştirme alanında yaygın olarak benimsenen bir modeldir.
Kullanışlı ve anlaşılması kolay öğrenci merkezli bir modeldir
Bu modelin 4 temel unsuru vardır;
Hedef
İçerik
Öğrenme-öğretme süreçleri
Değerlendirme


-Öncelikle hedeflerinizi saptayın.
- İhtiyaç belirleyin.
-1. basamakta incelediğiniz hedeflere geri dönerek adım adım hedefleri belirleyin.
-Dersin içeriğini seçin ve düzenleyin.
-Öğrenme-öğretme süreçlerini belirleyin ve düzenleyin.
-Bütün bu aşamaların sonunda değerlendirme aşamasına geçilmelidir.
-Değerlendirme sonuçları yeterli ise formüle edin, işlemleri tekrar belirleyin; yeterli değilse hedefleri belirleme aşamasına geri dönün.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder