SUNUMUMUZA BU LİNKDEN ULAŞABİLİRSİNİZ...
PREZİDE HAZIRLANAN SUNU;
MOVİ MAKERDA HAZIRLADIĞIMIZ SUNU VİDEOSU;
SUNUMDA KULLANILAN VİDEOLAR
Değerlendirme hedefe ne derecede ulaşıldığını belirlemelidir...
Açık,net ve basit ifadeler...
Hedefe ulaşmak...
Hedefe ulaşamamak...
Tyler Modelinin Temelini Oluşturan Sorularımız...
Öğrenci Arkadaşlarımıza Sorduk...
TABA- TYLER MODELİ
Taba-Tyler Modeli
Taba Modeli
Hilda Taba tarafından geliştirilen bir modeldir. Hilda Taba
Estonyalı ve 1902-1964 yılında yaşamış eğitim alanında birçok kitap yazmış
eğitimbilimcidir. Tümevarım yaklaşımlarını benimsemektedir. Çalışmaları yedi
aşamadan oluşur.
•Kişi yasadığını öğrenir görüsünden hareket eder. (Yaparak
yasayarak öğrenme ilkesi)
•İlgili herkes program geliştirme faaliyetlerine
katılabilir.
•Program geliştirmede uygulama alanındaki öğretmenlerin
görüşleri alınmalıdır.
•Program geliştirmede tümevarım (özelden genele) yöntemi
izlenir.
•Hedefler tek kategoride ele alınmıştır. Program öğeleri
genel bir baslık olarak verilmiştir.
•İhtiyaç kaynakları belirtilmemiştir.
•Programın öğelerine eşit düzeyde önem verilmiştir.
•Hedefleri kontrol etmede süzgeçler yoktur.
•Programın içerik öğesi açık bir şekilde belirtilmiştir.
Taba Modeli bir çok kişi tarafından önemli bir model olarak
görülmekle birlikte bazı eğitimciler program geliştirmede öğretmenin merkeze
alınmasını eleştirmişlerdir.
Tyler Modeli
Ralp Tyler tarafından geliştirilmiştir. Ralp Tyler
(1902-1994) yılında Amerika’da doğmuş bir eğitim bilimcidir. Tyler modelinin
kaynağı; öğrenci, toplum, konu alanıdır.
Ürüne ve sürece
ağırlık veren bir program geliştirme modelidir. Hedefe dayalı model olarak ele
alınır. Programın merkezinde okul yer alır. Bu model aşamalı anlatılan dersler
için kullanılır. Konular bilinenden bilinmeyene, genelden özele, basitten
karmaşığa düzenlenir. Tümden gelim yaklaşımı benimsenir. Öğrencilerde davranış
değişikliği yapma sürecidir. Modelde hedeflerin belirlenmesi ve öğrenme
yaşantılarına geniş yer verilmiştir.
Tyler öğrenme yaşantılarını benimserken Piaget’in Bilişsel
gelişim kuramından hareket eder.
Ralph Tyler tarafından 1949 yılında ileri sürülmüştür.
Ürüne ve sürece ağırlık veren bir program geliştirme
modelidir.
Hedefe dayalı model olarak da adlandırılır.
Programın merkezinde okul vardır.
Tyler Modeli, eğitimde aşamalı anlatılan dersler
için kullanılır.
Bu modele göre
konular bilinenden bilinmeyene, kolaydan zora, somuttan soyuta, genelden özele
ve basitten karmaşığa göre düzenlenir. Yani tümden gelim yaklaşımını benimser.
Tyler Modeline göre eğitim öğrencilerde davranış değişikliği
oluşturma sürecidir.
• Modelde hedeflerin
belirlenmesi ve öğrenme yaşantılarına geniş yer verilmiştir.
Bireysel Hedefler
Toplumsal Hedefler
Konu Alanı
Tyler öğrenme yaşantılarını düzenlerken Piaget’in bilişsel
gelişim kuramından hareket eder.
Tyler program geliştirmede cevaplandırılması gereken 4 temel
soruya yer vermiştir. Bunlar;
1.
Okulun gerçekleştirmek istediği eğitimsel
amaçlar nelerdir?
2.
Bu amaçların gerçekleştirilmesi için hangi
eğitim faaliyetleri yapılmalıdır?
3.
Eğitim faaliyetleri etkili olarak nasıl
düzenlenmelidir?
4.
Ulaşılmak istenen amaçlar ne ölçüde
gerçekleştirilmiştir?
Bu sorular
doğrultusunda Tyler tarafından geliştirilen modelin şematik gösterimi;
Hedef Kaynaklar;
Kaynak olarak öğrenci; eğitimle ilgili
amaçlar belirlenirken öğrencilerin ilgileri ve ihtiyaçlarının analiz edilmesi
ve bir araya getirilmesidir.
Kaynak olarak toplum; çağdaş yasamın
gerekleri analiz edilir. Sağlık, aile, meslek, din, vatandaşlık, tüketim gibi
birçok alan analiz edilerek toplumsal ihtiyaçlar belirlenir.
Kaynak olarak konu alanı; her bir konu alanı
kendi sınırları içerisinde dikkate alınır.
Bu üç kaynaktan
elde edilen hedefler olası genel hedefler adını alır.
Eğitim Felsefesi
;
Eğitimin
amaçlarını, kimin niçin eğitileceğini, ülkenin felsefesi ile tutarlı olarak
ortaya koymak durumundadır.
Eğitim
felsefesi, eğitim bilimleri ve eğitimle ilgili diğer bilimlerin bulgularını
bütünleştirerek eğitim uygulamalarına çok yönlülüğü, geniş açıdan bakmayı
getirir.
Eğitim felsefesi
eğitimci ve öğretmenin eğitimi bütün yönleriyle görmesine yardım eder
Öğretim
Psikolojisi;
Öğrenmenin
bireyde nasıl gerçekleşeceğini, öğrenme sürecinde geçen bütün kavram ve
ilkeleri ve öğretim yaklaşımlarını inceleyen bir bilim dalıdır.
Öğrenme
süreçleri ile ilgili bilgilere ulaşma (nasıl öğreniliyor)
Öğrenme ve
öğretme süreçleri
Öğrenme
güçlüklerinin kaynakları (öğrenmeyi neler engeller)
Farklı
dönemlerde insanların öğrenme özellikleri ve bu özelliklerin öğretim etkinliklerine
uygulanması
Öğrenme
ilkeleri, yöntemleri ve kuramları
Değerlendirme
Aşaması;
Tyler'a göre değerlendirme safhası,
belirlenen eğitim amaçlarını, gerçekleştirilen sonuçlarla karşılaştırarak
amaçlara ne ölçüde ulaşıldığı tespit etmeye yöneliktir.
Tyler’a Göre;
Belirlenmiş hedefler doğrultusunda öğrenciye
kazandırılacak davranışların açık, net bir biçimde ortaya konması gerekir.
Yeni
ortaya konulacak davranışlar, öğrenme psikolojisi, eğitim felsefesi, süzgeçlerinden geçirilerek ülkenin eğitim felsefesine
uygunluk, eğitimle oluşturulabilirlik, öğrenciye görelik ve birbiriyle
tutarlılık açısından gözden geçirilmelidir.
Belirlenen davranışların öğretim sürecinde
gerçekleşmesine hizmet edecek öğrenme yaşantılarının oluşturulması gerekir.
Öğrenme
yaşantılarının gerçekleşmesine hizmet edecek içerik, araç, gereç, materyal ve
yöntemlerin belirlenmesi gereklidir.
Eğitim
durumları, öğrenci seviyesine ve hedeflerin gerçekleştirilebilirliğine göre
öğrenme yaşantılarının organize edilmesi gerekir.
Gerçekte, bu
tasarım ve düzenlemelerin öğrenciyi beklenen duruma ne ölçüde getirdiğini
belirlemeye dönük değerlendirmeye ihtiyaç vardır.
Ralph Tyler’ın
Tyler Modeli hakkında öne sürdüğü ilkeler;
1.
Süreklilik İlkesi; Öğrenme yaşantılarını
düzenlerken aşamalı tekrara yer verilmelidir. Diğer bir anlatımla, beceri ve
kavramlar tekrar tekrar hatırlatılmalı ve bu becerilerin sürekli olarak
kullanılması ve tekrar edilmesi sağlanmalıdır.
2.
Sıralama İlkesi; Öğrenme yaşantılarının
düzenlenmesi sıralı bir gelişim içermeli ve her yaşantı bir öncekinin üzerine
inşa edilmelidir. Bu sıralama basitten bileşiğe, somuttan soyuta, bilinenden
bilinmeyene doğru olmalıdır.
3.
Bütünleştirme İlkesi; eğitim programlarında yer
alan öğrenme yaşantıları diğer öğelerle ilişkili olmalıdır.
Taba-Tyler Modeli
Bu model Tyler ve Taba' nın ortaya koyduğu program
geliştirme modellerinin birleşimi niteliğindedir.
Türkiye'deki çalışmalarda da temele alınan program
geliştirme modelidir.
Bu modele
göre değerlendirme basamağında elde edilen sonuç yeterli değilse, amaçları
saptama aşamasına geri dönülür.
1950’li
yıllardan günümüze kadar program geliştirme alanında yaygın olarak benimsenen
bir modeldir.
Kullanışlı ve anlaşılması kolay öğrenci merkezli bir
modeldir
Bu modelin 4 temel unsuru vardır;
Hedef
İçerik
Öğrenme-öğretme süreçleri
Değerlendirme
-Öncelikle hedeflerinizi saptayın.
- İhtiyaç belirleyin.
-1. basamakta incelediğiniz hedeflere geri dönerek
adım adım hedefleri belirleyin.
-Dersin içeriğini seçin ve düzenleyin.
-Öğrenme-öğretme süreçlerini belirleyin ve düzenleyin.
-Bütün bu aşamaların sonunda değerlendirme aşamasına
geçilmelidir.
-Değerlendirme sonuçları yeterli ise formüle edin, işlemleri
tekrar belirleyin; yeterli değilse hedefleri belirleme aşamasına geri dönün.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder